søndag, januar 13, 2008

Fortjener Staff respekt?

Bloggverdenen(iallefall den norske) og avisenes debattsider fylles opp i disse dager av innlegg som enten er rene avskyerklæringer mot lommemenn og deres forsvarsadvokater, eller som hyller Tor Erling Staff som modig og "de utstøttes forsvarer"
Og er det sånn at Staff fortjener vår respekt? Er det ikke bra vi har folk som tør å gå imot strømmen? Er det sånn at Staff EGENTLIG er en ekte rebell?
Jeg mener nei. Og skulle jeg engang bli tiltalt for noesomhelst, hadde Staff vært den siste som skulle fått representere meg.

En god venninne av meg var for mange år siden offer i en overgrepssak, en incestsak hvor det tilslutt ble rettsak. Gjett hvem overgriperen valgte som forsvarer? Jepp, staff..., og greit nok det, også overgripere har rett på forsvar.
Det som derimot IKKE var greit, var måten Staff forsvarte sin klient på, ved å gå til frontalangrep på offeret, altså min venninne, for å forsøke å svekke hennes troverdighet. Sånt står det ikke mye respekt av.

Når man i tillegg leser om saker som denne, BØR man ikke ha mye respekt igjen for mannen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er nok heller ingen fan av Staff, eller måten han har håndtert denne saken på. Faktisk har han opptrådt så lite elegant, at jeg lurer på om han egentlig forstår konsekvensene av sine egne uttalelser. Som samfunnsdebattant er han elendig, og den eventuelle saken han har, drukner i den håpløse retorikken hans, og særdeles dårlig valg av tid.

Han mangler helt klart noen antenner.

Undre sa...

Oh... Den Aftenpostensaken var vond å lese. :-/

Jeg synes Staff kan gi seg som advokat nå, om det er samfunnsdebatt han vil lage så greier han det helt fint uten å blande sitt eget snørr i barten på overgripere. Han kan la seg intervjue, skrive bøker, lage dokumentar osv osv osv.

For Lommemannens del kan det umulig være positivt å ha inngitt seg med en løs kanon som Staff.

Anonym sa...

Jeg håper Fabian Stang kommer frem til at det er mulig å anmelde Staff.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/article577149.ece